Expoziția „Azulejo: O provocare românească“ la Lisabona

  În urma succesului de public de care s-a bucurat expoziția „Azulejo, în viziunea artiștilor români“ la Galeria Institutului Cultural Român de la Lisabona (6-31 octombrie 2016) și la...
Ovidiu Ionescu
Viena

 

În urma succesului de public de care s-a bucurat expoziția „Azulejo, în viziunea artiștilor români“ la Galeria Institutului Cultural Român de la Lisabona (6-31 octombrie 2016) și la Muzeul de Arte Decorative din Viana do Castelo (10 martie – 2 aprilie 2017) și ținând cont de interesul manifestat și de alți artiști români de a participa la acest proiect, a fost lansată din nou propunerea de realizare a unor lucrări care să se integreze tematicii acestei expoziții. Prin urmare, lucrărilor deja existente li s-au alăturat numeroase altele, inedite, noua expoziție astfel realizată acoperind în perioada 7 iulie – 23 septembrie 2018, generoasele spații de expunere de la Muzeul Quinta da Cruz din Viseu.

Consistența de structură a proiectului, în noua lui formă, și spectaculozitatea acestuia au condus la o nouă expunere la Galeria ICR Lisabona (Rua do Barão,  nr. 10, Alfama), în vecinătatea instituției tutelare a ceramicii portugheze, Muzeul Național Azulejo. Expoziția, intitulată de data aceasta „Azulejo: O provocare românească“, este alcătuită din lucrări de pictură, sculptură, grafică, ceramică și fotografie, ale unor artiști români consacrați sau în curs de afirmare și va fi inaugurată în data de 31 octombrie 2018, ora 19:00.

Alături de Corina Gabriela Duma, curatorul expoziției, Alexandre Pais – prestigios istoric al fenomenului azulejo din Portugalia și curator al Muzeului Național Azulejo – este probabil cel mai competent cunoscător al selecției de opere românești pe care ICR Lisabona le oferă acum publicului portughez spre vizionare. Acesta este motivul pentru care istoricul de artă este invitat să deschidă expoziția și să realizeze o nouă vizită ghidată a exponatelor.

Pe simeze se vor afla peste 100 de lucrări în tehnici foarte diverse, realizate de 70 de plasticieni: Grațiela Andrei – Ion Anghel – Monica Apăvăloaiei – Adriana Băloiu – Cristina Bășoiu – Zoltán Béla – Anca Boeriu – Otilia Boeru – Cristina Bolborea – Brândușa Bontea – Andreea Elena Brătucu – Alexandra Budianu – Adelina Butnaru – Sanda Buțiu – Răzvan Constantin Caratănase – Ruxandra Călăraș – Maria Petcu Chioibaș  – Teodora Chinschi – Maria Roxana Cioată – Iulia Costache – Selia Costache – Victor Costache – Cristina Corobleanu – Laura Covaci – Diana Dăncilă – Victoria Cornelia Dedu – Corina Dobre – Corina Gabriela Duma – Dinu Dumbrăvician – Anca Vintilă Dragu – Andreea Floreanu – Sofia Fraenkel – Alina Gherasim  – Celina Grigore – Ruxandra Grigorescu – Mirela Hagiu – Bogdan Severin Hojbotă – Dorina Horătău – Lucian Hrisav – Cristina Iliescu – Ovidiu Ionescu – Smaranda Isar – Claudia Lazăr – Cristina Lazăr – Petru Lucaci – Elisabeta Lujanschi – Alina Mistreanu – Mircea Muntenescu – Claudia Mușat – Andreea Năstase – Carmen Nistorescu – Mihaela Obadă – Cosmin Paulescu – Emilia Persu – Melanée Danesh Răvan – Andrei Rosetti – Ilie Rusu – Doina Laura Sibiceanu – Elena Scutaru – Marcel Scutaru – Doina Simionescu – Gabi Smoleac – Eusebiu Spînu – Andreea Bădrăgan Stoica – Liviu Stoicoviciu – Andrei Șendrea – Cristina Țurlea – Claudia Ungureanu – Mihai Zgondoiu.

Azulejo, tema care devine prilej de reflecție plastică în cadrul acestei expoziții, este un cuvânt portughez de origine arabă, care denumește placa de ceramică decorată (iar nu cum greșit se crede, potrivit unei etimologii la îndemână, culoarea albastră, pornind de la faptul că majoritatea ceramicilor decorative lusitane sunt predominant albastre și că, în portugheză, azul înseamnă chiar albastru). Deși utilizarea faianței decorative în arhitectura exterioară și interioară a locuinței este comună în tradiția mai multor țări (Italia, Spania, Maroc, Tunisia, Iran, Olanda, etc.) în Portugalia arta azulejos s-a dezvoltat într-o formă aparte de expresie artistică și este aici, lucru important de notat, o artă încă vie, deosebit de prețuită. De la așa-numitele Figuras de convite (o signaletică sui-generis, care indică, prin model plastic, nu numai traseele de urmat prin palate, ci și ultimele repere în materie de modă) la Cartelas (desene înșirate aidoma benzilor desenate de azi), azulejo a fost prezent în arta Portugaliei timp de mai bine de jumătate de mileniu.

Expoziția „Azulejo: O provocare românească“ de la sediul ICR Lisabona va putea fi vizitată până pe 30 noiembrie 2018.

Institutul Cultural Român de la Lisabona

Viena
Categorii
Portugalia
Niciun comentariu

Răspunde

*

*

Alte Articole