Horia Andreescu despre reîntâlnirile cu Elisabeth Leonskaja

  În 20 şi 22 iunie, Horia Andreescu va dirija concertul Filarmonicii “George Enescu” de la Ateneul Român, solistă Elisabeth Leonskaja, în care vor putea fi ascultate lucrările Clopotele...
Horia Andreescu, Foto Virgil Oprina
Viena

 

În 20 şi 22 iunie, Horia Andreescu va dirija concertul Filarmonicii “George Enescu” de la Ateneul Român, solistă Elisabeth Leonskaja, în care vor putea fi ascultate lucrările Clopotele la soroc de Felicia Donceanu, Concertul în la minor pentru pian şi orchestră de Grieg şi Simfonia a IV-a a Brahms.

            “In 1991, un prieten neamț, fost violonist, talent  managerial de excepţie, Karsten Witt, cu care am realizat în timp mai multe proiecte, devenind șeful Konzerthaus-ului vienez, mi-a propus un concert la Viena cu Filarmonica din Bucureşti, cu Simfonia a II-a de Enescu. Filarmonica nu mai mai cântase acolo de pe vremea lui George Georgescu. Aşadar, orchestra fiind, practic, necunoscută vienezilor, muzica lui Enescu, nici atât, dl. Karsten Witt s-a gândit că ne trebuie un solist atractiv. A ales-o pe Lisa Leonskaja cu Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră de Liszt. Colaborarea muzicală a fost excelentă, eu şi soţia mea ne-am împrietenit cu ea, cu cea care luase la 18 ani premiul întâi la Concursul “George Enescu” de la Bucureşti. Mai mult, a donat onorariul acelui concert orchestrei noastre, care avea nevoie stringentă, printre atâtea altele, de timpani. Au urmat multe colaborări, în țară, dar și la Viena. Remarcabil, printre altele, este şi faptul că de vreo trei ori a venit și la festivalul “Enescu şi muzica lumii” de la Sinaia, organizat de Marin Cazacu. Nu a acceptat decât plata transportului și a cazării. Este foarte conştientă de importanța educării tinerilor muzicieni, de nevoia acestora de a-i face să se simtă apropiați, parteneri firești ai unei mari soliste, ai unui caracter puternic, de faptul că a cânta împreună înseamnă în primul rând comunicarea firească. Nu există diferenţe de vârstă. Există diferențe în experiență, în modul de a comunica, de a interacționa muzical-uman. Interpretările sale trec de muzicalitatea firească, și această muzicalitate destul de greu de depistat la generația de muzicieni tineri (există și minunate excepții). Subtilităţile bogăției sufletești ale unei mari artiste, te poartă cu tine fără să-ţi dai seama. Pur și simplu te trezeşti luată de ea în lumea trăirilor, stărilor, complexelor experiențe emoționale, rar de întalnit.”  (Horia Andreescu)

Horia Andreescu este dirijor principal al Filarmonicii “George Enescu” din București, orchestră pe care a dirijat-o prima oară în anul 1987. Până în 2010, pentru mai bine de 18 ani, a fost directorul artistic și dirijorul șef al Orchestrelor și Corurilor Radio România. În anii ‘80 și ‘90 a fost dirijor invitat permanent al unor importante ansambluri germane: Orchestra Radio din Berlin, Filarmonica din Dresda și Capela de Stat din Schwerin. Recunoscut mai ales pentru interpretările de referință ale capodoperelor lui Haydn, Beethoven, Berlioz sau Bartók și pentru relația privilegiată pe care o are cu superstarurile artei interpretative, Horia Andreescu este, în același timp, un remarcabil promotor al muzicii noi și al tinerelor talente. Este frecvent invitat să participe la jurizarea unor competiții internaționale, iar prin activitatea sa de profesor asociat al Universității Naționale de Muzică din București contribuie esențial la creșterea noilor generații de instrumentiști și dirijori.

De-a lungul timpului, a dirijat ansambluri de excepție precum Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Capela de Stat din Berlin, Opera Comică din Berlin, Orchestra Simfonică din Londra, Filarmonica Regală din Londra, Orchestra Națională a Rusiei, Orchestra Simfonică BBC Scotland, orchestrele simfonice din Viena, Ierusalim, Rejkjavik, Alabama și Taipei, orchestrele radio din Viena, Leipzig, Hamburg, Köln, Copenhaga, Madrid, Katowice, Sofia și Ljubljana, cele trei ansambluri ale Radioului Olandez, orchestrele filarmonice din Amsterdam, Stuttgart, Budapesta, Johannesburg și Nagoya, orchestrele de cameră din Israel și Olanda, Orchestra Arenei din Verona, Collegium Musicum Copenhaga și ansamblul Modern din Frankfurt.

Viena
Categorii
Sens Giratoriu
Niciun comentariu

Răspunde

*

*

Alte Articole