PRESSEINFORMATION: Searching For God – Religious Denominations in Romania / Remus Ţiplea. Fotografien / 27.09.2018

SEARCHING FOR GOD Glaubensgemeinschaften in Rumänien Ausstellung von Remus Ţiplea, im Rahmen des EMOP Berlin – European Month of Photography 2018   Ausstellungsort: Rumänisches Kulturinstitut Berlin, RKI Galerie,...
Viena

SEARCHING FOR GOD
Glaubensgemeinschaften in Rumänien

Ausstellungsort: Rumänisches Kulturinstitut Berlin,
RKI Galerie, Reinhardtstr. 14, 10117 Berlin
Eröffnung: 27. September 2018, 19.00 – 22.00 Uhr
Ausstellungsdauer: 28. September – 23. November 2018
Öffnungszeiten: Di – Fr 14.00 – 18.00 Uhr / Eintritt frei
Kuratiert von: Raluca Buţincu Betea &
Alexandra Crăsnaru Dragomir
www.rki-berlin.de / www.emop-berlin.eu

Das Rumänische Kulturinstitut freut sich, Ihnen die Ausstellung „Searching For God – Glaubensgemeinschaften in Rumänien“ von Remus Ţiplea, im Rahmen des EMOP Berlin – European Month of Photography 2018, präsentieren zu dürfen.
In den vergangenen sieben Jahren dokumentierte Remus Țiplea das geistliche Leben und die Rituale der größten religiösen Gruppen im Nordwesten Rumäniens (Orthodoxe, Katholiken, Pfingstbewegung, Protestanten, Zeugen Jehovas und Siebtenten-Tags-Adventisten). Das umfangreiche Dokumentationsprojekt stellte den Künstler vor besondere Herausforderungen. Anfangs war er mit der Ablehnung und dem Misstrauen der verschiedenen Gemeinschaften konfrontiert. So wurde er bei einem der ersten Treffen aufgefordert, seinen Bart abzurasieren, um weiterhin mit der Gruppe interagieren zu dürfen.
Nachdem er das Vertrauen der Gruppen gewonnen hatte, erhielt Țiplea privilegierte Einblicke „hinter die Kulissen“, und er konnte subtilere und verborgenere Aspekte dieser Religionen beobachten. Es gelang ihm, die wichtigsten Themen und gemeinsame Rituale wie Taufe, Hochzeit, Begräbnis, Pilgerreisen, den Bau von Gotteshäusern, Sonntagsgottesdienste und die Begehung von Feiertagen festzuhalten. Dabei fokussierte er nicht auf das Trennende, sondern auf das Verbindende zwischen den Religionen.
Eine umfangreichere Auswahl aus Ţipleas fotografischer Arbeit wurde als Fotobuch, unter dem Titel „Dumnezeul meu / My Lord“, in einer zweisprachigen Ausgabe zusammengestellt. Das Fotobuch wird bei der Eröffnungsveranstaltung in der Anwesenheit des Künstlers präsentiert.
Remus Ţiplea (geb. 1972 in Negrești-Oaș) begann 2009 zu fotografieren und konzentrierte sich insbesondere auf Dokumentar- und Makrofotografie. Sechs Jahre später war er mit seinem Projekt „Ciurdarii“ („Die Viehhüter“) unter den Finalisten der Sony World Photography Awards, und seine Fotoserie wurde daraufhin in London, Berlin, Köln, Peking, New York und Mailand ausgestellt. Seine Fotos waren auch im Rahmen von Einzelausstellungen im rumänischen Cluj-Napoca, in Paris und in Lissabon zu sehen und erschienen in zahlreichen namhaften europäischen und US-Zeitschriften wie The Huffington Post, The Telegraph, The Guardian, La Repubblica, National Geographic und Feature Shoot. 2017 veröffentlichte Remus Țiplea den fotoethnografischen Band „Din Oaș în Paști” („Ostern in Oaș”) mit der Unterstützung des Kreisrats und des Zentrums zur Erhaltung und Förderung traditioneller Kultur Satu Mare.
Pressekontakt: Alexandra Crasnaru, presse@rki-berlin.de, Tel: (030)89061987

——————————————————————————-

SEARCHING FOR GOD
Religious Denominations in Romania
Exhibition by Remus Ţiplea, part of EMOP Berlin – European Month of Photography 2018

Exhibition space: Romanian Cultural Institute,
RKI Galerie, Reinhardtstr. 14, 10117 Berlin
Opening: 27th September 2018, 7 – 10 pm
Exhibition open: 28th September – 23rd November 2018
Opening hours: Tue – Fri 2 – 6 pm / Free entrance
Curated by: Raluca Buţincu Betea &
Alexandra Crăsnaru Dragomir
www.rki-berlin.de / www.emop-berlin.eu

The Romanian Cultural Institute is pleased to present „Searching For God – Religious Denominations in Romania“, an exhibition by Remus Ţiplea, part of EMOP Berlin – European Month of Photography 2018.
Remus Țiplea spent the last seven years documenting the spiritual lives and rituals of the largest religious groups in northwestern Romania (Orthodox, Catholic, Pentecostal, Protestant, Jehovah’s Witnesses, and Seventh-Day Adventists).This large-scale documentary endeavor has been especially challenging for the artist. In the beginning he faced rejection and mistrust from members of these various communities. For example, at one of the first meetings he was required to shave off his beard in order to be allowed to further interact with the group.
Once he gained their trust, Țiplea got privileged “behind-the-scenes” access, managing to observe the subtler, more hidden aspects of these religions. The photographer succeeded in capturing the main themes and common rites, such as baptisms, weddings, funerals, pilgrimages, the construction of places of worship, Sunday services, and the celebration of
holidays, focusing on what unites religions and not on what separates them.
A more extensive selection of Ţiplea’s photographic work has been issued in form of a bilingual book, titled „Dumnezeul meu / My Lord“, and will be launched at the opening event in the presence of the artist.
Remus Ţiplea (born in 1972 in Negrești-Oaș) started photography in 2009, with a focus on documentary and macro photography. Six years later, he became one of the finalists of the Sony World Photography Awards with his photo series „Ciurdarii” („Cows Guard”), which was subsequently on display in London, Berlin, Cologne, Beijing, New York and Milan. His works have also been displayed in solo exhibitions in Cluj-Napoca (Romania), Paris and Lisbon, and have appeared in numerous prestigious European and American magazines such as The Huffington Post, The Telegraph, The Guardian, La Repubblica, National Geographic and Feature Shoot. In 2017, Remus Ţiplea published the photoethnographic book „Din Oaș în Paști” („Easter in Oaș”) with the support of the County Council and the Centre for the Preservation and Promotion of Traditional Culture of Satu Mare.
Press contact: Alexandra Crasnaru, presse@rki-berlin.de, Tel: (030)89061987

Viena