REGINA MARIA, REGINA TUTUROR ROMÂNILOR

Un spectacol de și cu LIANA CETERCHI
Viena

REGINA MARIA, REGINA TUTUROR ROMÂNILOR

Un spectacol de și cu LIANA CETERCHI

Miercuri 20 martie, ora 19; la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” (Calea Victoriei 88)

Muzica live: Elena Albu

Video/sunet: Leo Bacica, Ana Turos și Gabriela Alexandru

Costume: Alina Gurguță

Spectacol realizat în parteneriat cu UNITER, Arhivele Naționale ale Statului, Asociația România Culturală, Muzeul Național al Literaturii Române și Editura Humanitas.

În peisajul tot mai aglomerat (nu neapărat şi mai bogat) al teatrului românesc de azi, Liana Ceterchi a deschis un drum, poate, lăturalnic, dar cu direcţie sigură şi clar marcată: spectacolul-monografie. Monografie şi, totodată, biografie – şi anume, biografie feminină, pentru că toate producţiile concepute de ea de câţiva ani încoace reconstituie, bazându-se pe felurite scrieri memorialistice, viaţa unei figuri (celebre) aparţinând sexului aşa-zis slab. Slăbiciunea este, eventual, fizică, adesea psihică (sau considerată astfel), dar niciodată morală, de caracter. Ceea ce le uneşte pe aceste eroine – Vivien Leigh, Zelda Fitzgerald, Camille Claudel –, dincolo de dramatismul existenţei lor furtunoase, este o forţă (forţă creatoare şi forţă pur şi simplu) care le permite să se măsoare de la egal la egal cu partenerii lor masculini, mult mai faimoşi. Cărora uneori le-au fost chiar, s-ar părea,, superioare…

  

Iniţial, Liana Ceterchi – care a urmat, în timp, atât cursuri de actorie, cât şi cursuri de regie, ambele „la Stat” – s-a menţinut în umbra scenei, participând la alcătuirea scenariului şi dirijându-şi colegele de profesie actoricească. Mai recent şi-a reluat, însă, instrumentele „primei iubiri” şi a reînceput să joace ea însăşi, dovedind nu doar o reală înzestrare interpretativă (sesizată, de altfel, cu ani în urmă, de o actriţă-pedagog de talia Olgăi Tudorache, care şi-a luat-o ca parteneră în câteva spectacole), ci şi o prospeţime şi vitalitate a jocului aproape neverosimile după o destul de lungă pauză. A fost, cred, o decizie înţeleaptă – la fel cum a fost şi aceea de a-şi îndrepta atenţia asupra unor „femei celebre” din perimetrul istoriei naţionale. Astfel, unei intense şi nuanţate întrupări a Ilenei, fiica – pare-se – cea mai dragă a reginei Maria, prinţesă devenită călugăriţă, autoexilată din şi revenită, după 1990, în România natală, i-a urmat de curând o evocare a… mamei: regina Maria, personalitate aproape mitică a ţării întregite, suverană admirată, iubită, adulată, făptură temperamentală şi mereu răzvrătită împotriva convenienţelor, fie ele aristocratice sau nu; reper inconturnabil, în fine, al unei regalităţi nu o dată contestate (şi nu întotdeauna fără motiv), dar care a lăsat în urmă-i, graţie mai ales întemeietorului, Carol I, şi, tocmai, acestei Marie de Saxa-Coburg-Gotha, nepoată dreaptă a reginei Victoria şi soţie a principelui devenit rege Ferdinand de Hohenzollern-Sigmaringen, o amintire colorată de nostalgie. Jurnalele de război ale reginei Maria (atenţie: nu mult mai faimoasele pagini din Povestea vieţii mele!) i-au furnizat Lianei Ceterchi materialul – marcat pe alocuri de rigiditatea datelor istorice seci – unui spectacol de aproape două ore şi jumătate, în care imaginea primei suverane a României ca stat unitar şi independent e desenată cu acurateţe şi tandreţe, cu preţuire şi respect, dar mai ales cu acea înţelegere autentică a unei femei de către o altă femeie, a unei mame de către o altă mamă, ce garantează adeziunea imediată şi plină de simpatie a publicului la povestea spusă. O poveste ce merită să fie cunoscută de cât mai mulţi români – să fie, aşadar, istorisită cât mai des.

Aprecieri:

,,(…)„Regina Maria. Regina tuturor românilor”, regizată și interpretată de Liana Ceterchi. Dedicată personalităţii reginei Maria şi bazată pe jurnalele acesteia din perioada Marelui Război (1916-1918), piesa a fost un prilej pentru a celebra memoria reginei Maria şi pentru a sublinia importanţa deosebită pe care aceasta a avut-o în desfăşurarea evenimentelor, precum şi în conturarea traiectoriei pe care România a urmat-o în timpul Primului Război Mondial. A fost reamintită implicarea totală pe care regina a avut-o în acea perioadă tragică din istoria României şi a Europei – fie prin activităţile de binefacere şi de ajutor desfăşurate pe front şi nu numai, fie prin numeroasele discuţii purtate cu oameni politici autohtoni şi străini – precum şi iubirea necondiţionată pe care a purtat-o ţării sale.

Artista a captivat publicul cu expresivitatea sa debordantă, cu dinamismul şi cu unicitatea piesei sale de teatru, care, deşi conţine un singur personaj şi actor, a reuşit să umple scena, dând valoare obiectelor într-o maniera ingenioasă şi inovatoare şi purtându-i pe spectatori prin stări şi emoţii dintre cele mai diverse.”

http://roasit.ro/o-piesa-de-teatru-despre-eroism-vointa-si-iubire/

,,Încă o lecție de istorie de excepție REGINA MARIA REGINA TUTUROR ROMÂNILOR. După spectacolul despre viața Principesei Ileana https://www.facebook.com/pg/PrincipesaIleanadeRomania/ pe care l-am savurat in mai multe rânduri, de fiecare dată trăind la fel de intens, uluitoarea Liana Ceterchi ne-a oferit in seara asta o noua lecție de istorie a României!

O incursiune ne-romanțată a vieții Reginei Maria. O viață înălțătoare a unui personaj căruia îi datorăm însăși existența noastră de români, retrăită cu emoție autentică de actriță și regizoare.

„De unde îți extragi atâta energie, Liana dragă?”

„De la ea, de la Regina noastră…”

Mergeti să vedeți piesa. Veți înțelege.

REGINA MARIA, REGINA TUTUROR ROMÂNILOR”

(Cristiana Mateoiu, Director Executiv Fundația Regina Maria)

,,Poporul care își ignoră trecutul, își ratează viitorul’.

Este important să știm cine suntem în realitate (și mă refer mai puțin la a ne bate cu pumnul în piept….), este important să știm cine a clădit națiunea aceasta în realitate, cine sunt oamenii adevărați ai Romaniei (aceștia erau cel mai puțin români… Dar au iubit pământul acesta ca nimeni alții). Este important să știm ce moștenim si de ce. Este important sa ne cunoaștem cultura, trecutul, rădăcinile si fundamentul nației noastre.

Despre asta este piesa la care am avut onoarea să o admir pe actrița și regizoarea Liana Ceterchi! Piesa despre Regina Maria a României trebuie jucată și prezentată în toată țara!” (Ștefan Eugen Tarnovan)

,,Felicitările mele, sunt foarte încântat de spectacol, de o așa importantă lecție de istorie care aduce lumină  și bucurie în sufletele publicului.

Tot binele din lume vă doresc din partea unui iubitor de teatru și frumos.”

Florin Chioran (Muzeul Național de Artă al României)

,,Liana, ești un fenomen!”

(Raluca Cimpoiașu, ICR Londra)

 

Alice Georgescu

Viena
Categorii
Noutăți
Niciun comentariu

Răspunde

*

*

Alte Articole