Mischa Maisky, la București: „Sunt foarte fericit să cânt Dvořák pe scena Ateneului”

    La conferința de presă dedicată, miercuri, 7 noiembrie, prezenței violoncelistului Mischa Maisky la București, cu ocazia concertelor din 8 și 9 noiembrie 2018 de la Ateneul Român,...
Viena

 

 

La conferința de presă dedicată, miercuri, 7 noiembrie, prezenței violoncelistului Mischa Maisky la București, cu ocazia concertelor din 8 și 9 noiembrie 2018 de la Ateneul Român, au participat, alături de solistul letonian, dirijorul Christian Badea, Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii „George Enescu”, Mirel Taloș, vicepreședinte al Institutului Cultural Român, Tiberiu Mercurian, directorul de marketing de la Alpha Bank, sponsor al evenimentului.

Este foarte important să avem solişti de mare calitate pe scena Ateneului Român. Prezenţa lui Mischa Maisky este de înaltă ţinută, iar acest concert ia un exemplu din perioada de aur a Filarmonicii: 1922-1942. Au fost 20 de ani în care cei mai mari artişti ai lumii concertau pe scena Ateneului. Sub conducerea lui George Georgescu, Filarmonica propunea publicului o serie de concerte în care apăreau săptămânal invitați, precum compozitorii Richard Strauss, Prokofiev, Bartók, Ravel, Stravinski, Mascagni, ce își interpretau propriile compoziții la București, sau soliști de legendă precum Casals, Enescu, Thibaud, Lipatti, Gieseking, Kempff, Arrau, deseori sub conducerea unor mari dirijori precum von Karajan, Böhm, Enescu, Weingartner, între mulți alții. Aşadar, evenimentul de pe 8 și 9 noiembrie nu trebuie să fie unul izolat, ci înscris într-o serie de concerte excepţionale, pe care le-am numit Concertele Centenarului la Ateneu. Avem această datorie faţă de George Enescu, faţă de tradiția Filarmonicii «George Enescu» şi faţă de public”, a spus dirijorul Christian Badea, consilier artistic și dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu”.

Mischa Maisky, care a studiat deopotrivă cu Mstislav Rostropovich și Gregor Piatigorsky – reprezentând, așadar, la cel mai înalt nivel școala interpretativă rusă –  a sărbătorit 70 de ani anul acesta. Artistul – una din cele mai importante și complexe personalități ale artei interpretative din ultimele decenii – va interpreta, joi și vineri, Concertul de Dvořák, o lucrare de referință în literatura solistică. „Veți asculta, în aceste seri, un interpret titan, alături de compozitori titani – Enescu, Stravinski, Dvořák”, a subliniat dirijorul Christian Badea.

Pentru mine, muzica este un organism foarte viu, niciodată la fel, care se schimbă în funcție de partener, de orchestră, de dirijor, de sală, de acustica sălii, de public, care joacă un rol foarte important  și care este o sursă de inspirație pentru mine. Sunt foarte  fericit să cânt Dvořák pe scena Ateneului român, alături de Orchestra simfonică a Filarmonicii «George Enescu», dirijată de maestrul Christian Badea. Tot timpul încerci să înveți și să descoperi ceva nou, o energie nouă. Trebuie să fii capabil să citești printre note.  Când interpretezi muzică de un nivel foarte înalt, nu există niciun muzician, indiferent de cât de faimos sau de talentat e, care să-și -permită să aducă vreo o îmbunătățire marilor compozitori“, a declarat Mischa Maisky, în cadrul conferinței de presă.

Andrei Dimitriu, directorul general al Filarmonicii „George Enescu”, a vorbit despre „Concertele Centenarului la Ateneu“, în Anul Centenar al României, când Filarmonica „George Enescu” celebrează 150 de ani de existență şi Ateneul Român – 130 de ani de la inaugurare. „E o  stagiune consistentă, angajând nume consacrate din lumea muzicală. Reintroducem în atenţia opiniei publice concertele primei instituţii muzicale din România, aflată în elita muzicală europeană. România are imperativă nevoie de a-şi ameliora imaginea în lumea democrată civilizată, iar cultura de performanţă, susţinută şi promovată inteligent, poate juca un rol esenţial. Este o bucurie să-l avem pe Mischa Maisky pe scena Ateneului Român, datorită implicării consilierului nostru artistic, Christian Badea. Mulţumim sponsorului Alpha Bank şi Institutului Cultural Român, care ne-au sprijinit şi au făcut posibile aceste concerte de pe 8 și 9 noiembrie, a punctat Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii „George Enescu.

˶Sunt trei motive majore pentru care ICR a decis să sprijine proiectul Concertele Centenarului la Ateneu. Unul este relaţia foarte bună pe care o avem cu Filarmonica «George Enescu». Anul acesta, ICR a colaborat în mai multe proiecte, dintre care aş menţiona concertul Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene şi concertul susţinut de pianistul italian Stefano Bollani. Un alt motiv pentru care ICR sprijină proiectul este acela că, înscrise în programul Centenarului,  concertele sărbătoresc 150 de ani de existență a Filarmonicii «George Enescu»  şi 130 de ani de la inaugurarea Ateneului Român. Cel de al treilea motiv este legat de misiunea ICR de a promova cultura română în lume, o direcţie fiind promovarea muzicii româneşti’’, a declarat  Mirel Taloş, vicepreşedintele ICR.

˶Cred că ceea ne definește ca oameni și ne face să evoluăm sunt marile întâlniri și, în acest registru, aș include întâlnirea Alpha Bank cu acest eveniment, dar și întâlnirea mea personală  cu maestrul Christian Badea, care ne-a propus acest proiect. Motto-ul Alpha Bank este «Evoluăm împrenă» și, pornind de aici, susținem acest eveniment pe două direcții importante: pe de-o parte, aceste concerte ajută la evoluția societății românești și, pe de alta parte, mă bucur să oferim şansa clienților noștri să se întâlnească cu maeştrii Maisky şi Badea. Mulţumim pentru oportunitatea de a fi parteneri la acest eveniment de o asemenea anvergură̋, a declarat Tiberiu Mercurian, director de marketing al Alpha Bank, la conferința de presă.

„Concertele Centenarului la Ateneu“, realizată în parteneriat cu ICR, propun publicului bucureștean  o dramaturgie muzicală construită pe cronologia evenimentelor istorice și culturale centenare, cu artiști invitați români și străini de renume internațional. În cadrul acestei „Stagiuni centenare”, vor fi organizate, în continuare, la Filamonica «George Enescu», o serie de concerte, care vor reflecta drumul parcurs de România în ultima sută de ani, o călătorie muzicală împletită cu istoria Filarmonicii și a Ateneului. „O frescă muzicală, de această dată, va completa, în plan sonor, imageria epopeică a picturii lui Costin Petrescu din Sala Mare a Ateneului Român”, a subliniat dirijorul Christian Badea.

 

Joi, 8 și Vineri, 9  noiembrie, ora 19.00 Ateneul Român, Sala Mare

Filarmonica „George Enescu“ – 150 de ani

Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”

Dirijor
CHRISTIAN BADEA

Solist

MISCHA MAISKY

Program:

George Enescu
Rapsodia nr. 2, în re major, op. 11

Igor Stravinski
Pasărea de foc

Antonin Dvořák
Concertul în si minor pentru violoncel şi orchestră, op. 104

Presenting sponsor: Alpha Bank
Parteneri principali: Institutul Cultural Român, Fundaţia Română pentru Excelenţă în Muzică
Parteneri media: Europa FM, Radio România Muzical, Adevărul, Historia, Dilema Veche, Radio Clasic, Actualitatea Muzicală

Biletele se pot procura de la Casa de Bilete a Ateneului Român.
Program:Marţi  – Vineri, 12:00 – 19:00
Telefon: 021.315.68.75
Pentru rezervari accesaţi site-ul 
www.fge.org.ro

 

Celistul Misha Maisky

MISCHA MAISKY

Mischa Maisky, unul dintre cei mai excentrici artiști ai lumii, a aniversat 70 de ani în 2018. Cele mai frumoase și mai lirice piese au fost reunite, pentru a-l sărbători, în cel mai recent album, „Adagietto”, care a fost lansat, în luna august, sub sigla Deutsche Grammophone. Albumul poartă titlul celei de-a treia părți a Simfoniei nr. 5 de Gustav Mahler, pentru care artistul are o slăbiciune aparte. Cea mai mare parte a albumului, prezentat și de Radio România Muzical, este înregistrată împreună cu Lily Maisky, fiica cea mare a violoncelistului rus.

Născut pe 10 ianuarie 1948 în Letonia, educat în Rusia, repatriat în Israel, artistul se consideră un cetățean al lumii și spune că  în muzică „nimic nu s-a schimbat şi totul s-a schimbat enorm”. „Cânt la un violoncel italian, cu arcuşuri franceze și germane, corzi din Austria și Germania.  Mă simt acasă oriunde oamenii apreciază muzica clasică”, spune artistul.

La 17 ani a câștigat prima sa competiţie de violoncel, la Leningrad. A studiat la Conservatorul din Moscova cu Mstislav Rostropovich, în 1966 a fost unul dintre premianţii competiţiei Ceaikovski, iar  patru ani mai târziu a fost trimis într-un lagăr. După eliberare, a părăsit Uniunea Sovietică şi a emigrat în Israel. Au urmat numeroase alte premii si debutul său la Carnegie Hall (New York), alături de Orchestra Simfonică din Pittsburgh. Un admirator i-a oferit atunci un violoncel din secolul al XVIII-lea, instrument la care cântă şi în prezent.  Pe marile scene ale lumii, a apărut în compania unor mari nume precum Martha Argerich, Radu Lupu, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Vladimir Ashkenazy, Daniel Barenboim şi Giuseppe  Sinopoli. A devenit un invitat obişnuit al celor mai prestigioase festivaluri internaţionale, susţinând concerte în centre muzicale ca Viena, Berlin, Londra, Ierusalim, Paris, New York şi Tokio.

 

CHRISTIAN BADEA

Dirijorul Christian Badea

Dedicat în egală măsură muzicii simfonice și operei, Christian  Badea, consilier artistic şi prim-dirijor al Filarmonicii „George Enescu”, a concertat pe toate continentele și în cele mai importante săli și teatre de operă, printre care Metropolitan Opera (New York), Opera de Stat (Viena),  Royal Opera (Londra), Carnegie Hall (New York), Suntory Hall (Tokio), Concertgebouw (Amsterdam).
Cariera sa este marcată de colaborări importante cu artiști de referință ai timpului nostru – Leonard Bernstein, Mstislav Rostropovici, Placido Domingo, Renée Fleming, Natalie Dessay, Thomas Hampson. Sub semnul Leonard Bernstein 100, centenarul nașterii artistului a fost sărbătorit la Filarmonica „George Enescu”, ultimele două concerte simfonice ale stagiunii trecute fiindu-i dedicate de maestrul Christian Badea – unul dintre discipolii cei mai de seamă ai faimosului compozitor, dirijor, pianist şi pedagog american.

Christian Badea a condus orchestre de prim rang ale lumii, printre care se numără Royal Philharmonic și BBC Symphony (Londra), Filarmonica din Sankt Petersburg, Filarmonica Cehă, Amsterdam Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, Accademia di Santa Cecilia Orchestra (Roma), RAI Orchestra Montreal Symphony, Filarmonica din Tokio, Pittsburg Symphony (Torino). La Metropolitan Opera din New York a dirijat peste 160 de spectacole într-un repertoriu vast și variat.  În mai 2015, Christian Badea a dirijat la Ateneul Român actul al III-lea din „Parsifal“, după care, în deschiderea următoarei stagiuni a pus în scenă, în dublă calitate, de dirijor și regizor, actul I din opera lui Richard Wagner.  În decembrie 2017, Christian Badea a obţinut un succes extraordinar cu  „Andrea Chénier“ de Umberto Giordano la faimosul Teatro Colón din Buenos Aires, fiind invitat să revină în 2019.  De asemenea, a semnat un contract de colaborare până în 2020 cu Opera din Sydney.

 

—————————————————

 

STAGIUNEA ANIVERSARĂ  A FILARMONICII  „GEORGE  ENESCU“  2018-2019

CENTENARUL ROMÂNIEI

ANIVERSAREA  A 150 DE ANI  DE LA  ÎNFIINȚAREA  FILARMONICII „GEORGE ENESCU“

ANIVERSAREA  A 130 DE  ANI  DE LA  INAUGURAREA  ATENEULUI  ROMÂN

SERIA DE CONCERTE – „CONCERTELE CENTENARULUI LA ATENEU“

În parteneriat cu Institutul Cultural Român

 

În Anul Centenar al României, Filarmonica „George Enescu” celebrează 150 de ani de existență, iar Ateneul Român 130 de ani de la inaugurare.  Este o triplă sărbătoare care se va desfășura de-a lungul întregii stagiuni  2018-2019. Filarmonica „George Enescu”, cea mai importantă și reprezentativă instituție muzicală a României,  programează în cadrul acestei „Stagiuni centenare” o serie de concerte, care vor reflecta drumul parcurs de România în ultima sută de ani, o călătorie muzicală împletită cu istoria Filarmonicii și a Ateneului.

Seria de concerte  – „Concertele Centenarului la Ateneu“ –  propune publicului bucureștean  o dramaturgie muzicală construită pe cronologia evenimentelor istorice și culturale centenare, cu artiști invitați români și străini de renume internațional. O frescă muzicală, de această dată, completând, în plan sonor, imageria epopeică a picturii lui Costin Petrescu din Sala Mare a Ateneului Român.

În afară de urmărirea în muzică a unei cronologii istorice a decadelor Centenarului României, atât programele din seria „Concertele Centenarului la Ateneu“, cât și întreaga stagiune aniversară,  prezintă câteva teme importante, precum „Creația Enesciană” – în cadrul căreia vom interpreta mai multe dintre lucrările simfonice ale Maestrului, „Titani ai muzicii clasice“  –   concerte care vor înfățișa atât pe marii interpreți ai vremurilor noastre, cât și pe compozitorii care au fost adevărate puncte de referință culturală în ultimii o suta de ani, „Un secol de muzică românească“ și „Generația secolului XXI“ – cu participarea soliștilor și dirijorilor români și străini tineri, care se afirmă pe scena internațională și care reprezintă viitorul muzicii.

 

 

CONCERTELE CENTENARULUI LA ATENEUL ROMAN

 

22/23 Noiembrie 2018   – „Sfârșitul inocentei”

Dirijor – Christian Badea

Solist – Valeriy Sokolov

Alessandrescu – Poemul Acteon ( 1915)

Strauss – Don Juan

Brahms – Concertul pentru vioară şi orchestră

Orchestra Filarmonicii „George Enescu”

 

Dacă Wachmann este fondatorul Filarmonicii, iar George Georgescu este cel care a desăvârșit-o ca instituție, George Enescu este părintele spiritual al Ateneului Român. Donația sa substanțială pentru orga din sala de concert, primele audiții ale unor capodopere  precum Simfonia a  IX a de Beethoven şi Parsifal,  dar mai ales premiul pentru compoziție înființat în 1913, au făcut ca muzica României să depășească vârsta inocenței și să facă un salt de la genul rapsodic la modernitatea secolului XX. Printre primii câștigători ai concursului de compoziție a fost Alfred Alessandrescu. Poemul simfonic Acteon, compus în 1915, l-a încântat pe Enescu care l-a prezentat apoi în țară și în străinătate. Azi e o lucrare intrată pe nedrept în uitare, însă Acteon continuă tradiția postromantică, în perfectă consonanță cu creația lui Richard Strauss, prezent în acest program cu primul său poem simfonic, Don Juan.

 

6/7 Decembrie 2018   –  „Omagiu francofoniei”

Dirijor – Christian Badea

Solist – David Grimal

Berlioz – Uvertura Carnavalul roman

Lalo – Simfonia spaniolă

Debussy – Marea

Ravel – Bolero

 

Aceste concerte sunt un omagiu adus Franţei şi culturii franceze, în anul care marchează 100 de ani de la moartea lui Claude Debussy. În contextul aniversării Centenarului, contribuţia Franţei la realizarea statului român modern este onorată printr-o selecţie de lucrări compuse de cei mai cunoscuţi compozitori francezi moderni – Debussy şi Maurice Ravel. De la Napoleon al III-lea, cel care a sprijinit Unirea Principatelor de la 1859, şi până la Generalul Henri Berthelot, coordonator activ al eforturilor româneşti pe Frontul de Est din Primul Război Mondial, şi Georges Clemenceau, preşedintele francez care la Conferinţa de la Paris a susţinut Marea Unire, Franţa a reprezentat în mod tradiţional un punct esenţial de sprijin politic, dar şi un model cultural pentru România. Nu doar muzica, dar şi solistul vor reprezenta Franţa, în persoana ilustrului violonist David Grimal.

 

Alte concerte din seria  „Concertele Centenarului la Ateneu“

          

  Concert de gală  de Ziua Națională –  30 noiembrie

  • Dirijor – Christian Badea
  • Solist – Daniel Ciobanu – pian

În program :

Enescu – Rapsodia română nr. 2

Alessandrescu ­­- Poemul „Acteon“

  • Rahmaninov –   Rapsodia pe o temă de Paganini pentru pian şi orchestră

Bizet – Suita Carmen (fragmente)

Enescu – Rapsodia română nr. 1

 

Concert de gală de aniversare a 150 de ani ai Filarmonicii  „George Enescu“ -15 decembrie

Dirijor – Horia Andreescu

Solistă – Khatia Buniatishvili 

Dediu – lucrare comandată pentru eveniment, p.a.a.

Ceaikovski – Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră

Beethoven – Simfonia nr. 5

 

—————————————-

 

Christian Badea – Dirijor principal si consilier artistic              

1 octombrie, 2018

Viena
Categorii
Sens Giratoriu
Niciun comentariu

Răspunde

*

*

Alte Articole

  • ÎNGERUL DE LA FÂNTÂNĂ, poem

    La zidirea lumii, s-a născut întâi Cel ce-avea să fie al ei căpătâi, s-a născut Cuvântul – gânduri întrupate, zbor de libelule peste Principate… La zidirea lumii, cerul însuși...
  • Cântec, joc şi voie bună la Sic

    La sfârşitul săptămânii trecute, în comuna Sic s-au încheiat activităţile taberei de dansuri populare şi târgul de artă populară, tradiţionala manifestare organizată anual, în luna august, de Primăria şi Consiliul...
  • SONDAJ DE OPINIE

    ─ Stimate domnule, vă rog să mă scuzaţi că vă opresc aşa, deşi… ştiu foarte bine că nu vă face nicio plăcere să vă întrerupă cineva din ceea ce...
  • EUROPA ȘI NOII EUROPENI

    Citat din cugetările lui Andre Marlaux : ” Secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc”. Campionatul european de fotbal pentru echipe naționale de jucători sub 21...